• L'Escola Diatònica d'Estiu és el punt de trobada de finals de juliol on podem millorar en tots els aspectes relacionats amb la música.

Tallers i mestres

Encara no tenim els tallers de l'Escola d'Estiu 2018.

Aquí van els de l'estiu passat:

Matins

S'ofereixen tres nivells. Es pot triar cada dia a quin taller es vol participar.

Nivell inicial

Taller pensat per alumnes que mai han tocat l'acordió i volen introduir-se en aquest món des de zero.

 

Tallers

Toquem en grup(VÍCTOR PEDROL): Aprenem a tocar tots alhora escoltant-nos.

Acompanyament bàsic de cançons (VÍCTOR PEDROL): Aprenem a acompanyar amb l'acordió amb les dues mans.

Repertori occità (VÍCTOR PEDROL): melodies bàsiques del repertori d'occitània.

La mare dels ous (repertori d'autor) (MARÇAL RAMON): El ball pla és una de les danses esporògenes del nostre país menys usades ens els balls de plaça i, la veritat és que em ve molt de gust reivindicar-la encara més. Aprendrem els seus secrets, els seus ritmes i com acompanyar-lo i qui sap si deixarem descansar els acordions per palpar-lo ballant!

Repertori bàsic (PERE ROMANÍ): Exclusiva!: l'acordió no es toca amb els dits. Es toca amb les orelles: Com tots els instruments! En aquest taller, treballarem de manera assequible algunes habilitats bàsiques per iniciar-nos (i tirar endavant) amb l'acordió i la música, a partir d'alguna peça que ens vagi bé.

 

 

 

Nivell mitjà

Tallers pensats per alumnes que siguin capaços de tocar peces amb dues mans i que dominin els ritmes bàsics (2/4, 3/4 i 6/8).

 

Tallers

La mare dels ous (repertori d'autor) (MARÇAL RAMON): En aquest petit taller treballarem una peça de la Suit endimoniada, concretament una corranda ben saltadeta, la Corranda endimoniada. Aquesta suit l'estic component a foc lent. Des de l'any 2013 que de tant en tant hi vaig afegint algun moviment i la donaré per acabada quan hi hagi un moviment de cada pal esporògen (ball pla, contrapàs, rumba, jota i tot el que se'n deriva). La Corranda endimoniada és la més joveneta de la suit, només té mig any de vida, però ja ha aparegut en un disc de l'Esbart de Granollers! Aprendrem, la melodia, la segona veu i, si tenim temps, diferents formes d'acompanyar-la.

Tema amb variacions (CÈLIA VENDRELL): Quants cops hem tocat el mateix tema de dalt a baix uns quants cops sense introduir cap canvi? SI ho fem per gust, endavant! Però si és per falta de recursos, en aquest taller explorarem quins canvis podem introduir per fer més amè el ball o el concert.

Treballarem a partir d'un tema i l'enriquirem amb canvis rítmics, canvis harmònics, arpegis, ornaments, dobles veus o canvis d'articulació, entre d'altres

Havaneres (PERE ROMANÍ): Aquí tenim un dels gèneres bàsics catalans, que de vegades sembla més fàcil del que és... I que té moltes possibilitats per desenvolupar amb l'acordió.

Blues (ALEIX ARMENGOL): Treballarem el gènere Blues aprofitant-nos d'un tema curt que ens farà d'ajuda. Traduïble com a tristesa, el Blues és un gènere originari de les comunitats afroamericanes d'Estats Units, d'estructura tancada, basada en la pregunta i resposta, i inicialment cantada (mentre es treballava). Tot molt d'arrel. És una gran influència per al desenvolupament del Rock, Jazz i part de la música actual occidental. Amb l'acordió diatònic no hi estem molt acostumats, però és un gènere que es pot tocar perfectament. Ho provarem, sense por.

Cúmbia i Vallenato (LEÓN NIEVES): Aprendrem una cúmbia senzilla, que facilita l'assimilació del sentit rítmic perquè els qui no tenen clara la mà esquerra tinguin una bona base. Així sortirem tocant una peça nova. Oferirem explicacions rítmic/harmòniques del gènere vallenato i cumbia. També treballarem exercicis senzills per incorporar la mà esquerra en aquestes músiques.

Acompanyament de cançons (HÉCTOR BEBERIDE): El diatònic es una petita caixa plena d'eines musicals però cal saber triar-les. Les disposicions dels acords a la botonera, la conducció de les veus, reharmonització , recursos rítmics , una mica de mà esquerra i tot el que se'ns pugui acudir sobre la manxa es el que podem fer en aquest taller per lligar un bon acompanyament del repertori de cançons revolucionaries d'en Joan Codina.

Que la corda us acompanyi: (HÉCTOR BEBERIDE): Taller d'interpretació conjunta de diatònics i instruments de corda polsada.Has tocat mai una jota acompanyat d'un guitarró? I una rumba amb una guitarra? O una jiga amb un bouzouki ? i una tarantel·la amb mandolina?

El nostre menut diatònic es un instrument prou complert que pot tocar sol o en manada però la corda polsada pot complementar i enriquir el repertori manxaire i com en tot bon maridatge cal trobar el millor contrast. Adaptar-se a les saboroses particularitats sonores dels «pernils» o saber amansir-los sense que ens facin la pua és el repte que us proposa aquest taller. Qui s'hi apunta?

 

Nivell avançat

Per alumnes que sàpiguen situar les notes de la botonera, tant a la dreta com a l'esquerra. Que puguin tocar peces a dues mans amb varietat de ritmes i que siguin capaços de fer acompanyaments amb acords a la mà dreta. També seria interessant que coneguessin els acords bàsics (tònica-dominant-subdominant) en diferents tonalitats i que tinguin autonomia d'aprenentatge.

 

Tallers

La mare dels ous (repertori d'autor) (MARÇAL RAMON): En aquest petit taller treballarem una peça de la Suit endimoniada, concretament una corranda ben saltadeta, la Corranda endimoniada. Aquesta suit l'estic component a foc lent. Des de l'any 2013 que de tant en tant hi vaig afegint algun moviment i la donaré per acabada quan hi hagi un moviment de cada pal esporògen (ball pla, contrapàs, rumba, jota i tot el que se'n deriva). La Corranda endimoniada és la més joveneta de la suit, només té mig any de vida, però ja ha aparegut en un disc de l'Esbart de Granollers! Aprendrem, la melodia, la segona veu i, si tenim temps, diferents formes d'acompanyar-la.

Tema amb variacions (CÈLIA VENDRELL): Quants cops hem tocat el mateix tema de dalt a baix uns quants cops sense introduir cap canvi? SI ho fem per gust, endavant! Però si és per falta de recursos, en aquest taller explorarem quins canvis podem introduir per fer més amè el ball o el concert.

Treballarem a partir d'un tema i l'enriquirem amb canvis rítmics, canvis harmònics, arpegis, ornaments, dobles veus o canvis d'articulació, entre d'altres

Improvisació (PERE ROMANÍ): La improvisació és difícil. S'han de fer notes molt ràpides i pensar molt. La música improvisada sempre sona a jazz. No es pot improvisar sobre qualsevol peça. Heu sentit aquesta mena d'observacions, o les heu fet vosaltres mateixos? En aquest taller mirarem de trobar eines que us permetin d'incorporar tocs d'improvisació en la vostra pràctica musical diària.

Havaneres (PERE ROMANÍ): Aquí tenim un dels gèneres bàsics catalans, que de vegades sembla més fàcil del que és... I que té moltes possibilitats per desenvolupar amb l'acordió.

Simfotònica i coral (VÍCTOR PEDROL): Unim les veus i la simfotònica per començar a treballar el nou espectacle.

Chamamé (ALEIX ARMENGOL): El Chamamé és un estil musical propi del nord d'Argentina, de la zona de Corrientes, però també es pot escoltar al Brasil, Paraguai, Uruguai i Bolívia.
G
ènere ballable, la característica principal del chamamé (musicalment parlant) és la polirrítmia que s'estableix entre la base, de subdivisió binària (3/4) i la melodia que té subdivisió ternària (6/8). Crear aquesta polirritmia és la clau. Dos acordions o dos instruments diferents es poden dividir els papers (o també ho pot fer un sol). Ho provarem a partir d'un tema.

Cúmbies i Vallenatos (LEÓN NIEVES): Treballarem a partir d'una altra cançó amb un grau elevat de dificultat melòdica i harmònica. Treballarem la base rítmic/harmònica 
del vallenato i cúmbies amb variacions més complexes. Farem exercicis per facilitar la assimilació d'aquests baixos amb explicacions d'aquests gèneres. 
Analitzarem els més importants aspectes a tenir en compte per a una correcta interpretació.

 

Tardes

 

Tallers temàtics. Cada alumne n'ha d'escollir un per fer durant tota la setmana.

 

Coral de Cançons revolucionàries (JOAN CODINA): Aprofitant l'experiència i la trajectòria dels cors socials que tenim al nostre país i arreu, aprendrem a cantar cançons revolucionàries a partir de la pràctica del cant col·lectiu. Des d'arrenjaments escrits en partirura fins a pràctiques més espontànies del cant tradicional. Per cantar, per aprendre a fer veus, o acompanyar-se amb l'acordió. No és necessari cap coneixement previ ni pràctica en el cant.

L’escenari i jo! (MARTA CATALAN): Taller per treballar la presència escènica. Som músics, ens agrada tocar, gaudir i fer gaudir, però a voltes voldríem amagar-nos darrere l’instrument!
Hi ha qui creu que saber parlar, tocar, estar, en públic és innat, o se’n sap o es passa fatal…. Però si bé és cert que hi ha qui sembla que hagi nascut sense vergonya, saber estar en un escenari, davant d’un públic delerós per escoltar-nos, es pot aprendre. I tant! Només cal saber quatre eines bàsiques i decidir-se a aplicar-les!
En aquest taller aprendrem petits trucs que ens ajudaran a saber estar davant d’un grup, presentar-nos i presentar un concert o fer de mestre de cerimònies. Veureu com després del taller no hi haurà qui us faci baixar de l’escenari!